Stationsgebouw Voerendaal (Voerendaal)

Bron: Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort, objectnummer 226.637; http://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/rechten De spoorlijn van Maastricht naar Aken werd al in 1853 geopend en de lijn Sittard-Herzogenrath met halverwege station Heerlen in 1896. De nu bestaande verbinding tussen Schin op Geul en Heerlen werd pas in 1915 aangelegd. Hierdoor werden de dorpen Voerendaal en Klimmen - Ransdaal ook aangesloten op het spoornetwerk.

Bij de bouw van Nederlandse spoorwegstations werd door de staat uitgegaan van een aantal standaardmodellen. Het model dat werd toegepast was afhankelijk van de omvang van de capaciteit van het station. De SS (Maatschappij tot Eploitatie van Staatsspoorwegen) week echter voor het station Voerendaal af van de standaardmodellen. Naar een ontwerp van architect G.W. van Heukelom, in dienst van de Maatschappij SS, werd er voor de stations Voerendaal en Klimmen-Ransdaal een afwijkend gebouw gemaakt. Deze architect had enkele jaren ervoor ook al het station te Maastricht ontworpen en maakte tevens alle gebouwen, bruggen en andere bouwwerken langs de spoorlijn Schin op Geul – Heerlen.

Het station te Voerendaal werd een vergrote versie van het station te Klimmen-Ransdaal. Een hoog station met rechts een lage korte vleugel waarin de wachtkamer werd gerealiseerd. Het gebouw bestaat uit twee bouwlagen met aan de gevel aan de perronzijde op het vooruitstekende stationsdeel een balkon op de eerste verdieping. Op de eerste verdieping was de woning voor de perronwachter gevestigd. Het gebouw is gebouwd in bakstenen, maar heeft door de opname van de houten balken nog enigszins een vakwerkuitstraling.

Nadere bronnen en literatuur:

Tags

Plaatsen

Thema's