Onze archieven en collecties

« Terug naar Rijckheyt
Uw zoekacties: Gemeente Brunssum, 1938-1981

T302 Gemeente Brunssum, 1938-1981

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de archiefvormer
Geschiedenis van het archief
T302 Gemeente Brunssum, 1938-1981
Inleiding
Geschiedenis van het archief
De archieven betreffende deze periode werden in de dynamische fase zelf beheerd door de medewerkers van de diverse organisatieonderdelen. In de semi-statische fase vond het beheer plaats door de medewerkers van de afdeling Interne Zaken
Gedurende de periode van 1938 t/m 1981 bevonden de stukken zich in diverse ruimtes van het Oude Raadhuis en in de kluis aldaar. Voorts in de diverse externe kantoren van de gemeente. Na verhuizing in 1974 naar het nieuwe Bestuurscentrum zijn de stukken komende uit het Oude Raadhuis en de externe locaties (m.u.v. de Buitendienst) ongeordend opgeslagen in de 2 kluizen van het nieuwe gebouw, alwaar zij gedurende enige jaren hebben 'gerust'. Een deel van de stukken bleef in het Oude Raadhuis, dat in gebruik bleef door enige organisatieonderdelen. Eerst toen de kluizen overvol raakten, zijn de bergen papier geordend, geherordend, ontdaan van ijzer, zuurvrij verpakt en verder voorzien van de juiste materialen
De eigen stukken van de Gemeentepolitie hebben zich steeds bevonden in het oude en nieuwe Politiebureau van Brunssum en zijn pas in 2005 overgedragen
De eigen stukken van de Brandweer bevonden zich binnen de muren van de kazerne (gebouwen Buitendienst) en zijn pas geordend nadat de gemeentelijke brandweer m.i.v. 1 januari 2003 werd opgeheven
Er is geconstateerd, dat de bijeengebrachte stukken verre van compleet zijn, als gevolg van het ontbreken van een duidelijke structuur binnen de archiefvorming waarschijnlijk veroorzaakt door het mindere belang, dat men aan archiefvorming hechtte in een groot deel van deze periode. Voorts is geconstateerd, dat ondanks alle inspanningen niet alle stukken zijn geselecteerd. Dit zal alsnog moeten gebeuren, waarna de relevante stukken nog dienen te worden toegevoegd in een bijlage aan deze inventaris. Ondanks deze minder positieve constateringen kan echter ook vastgesteld worden, dat het archief betreffende de periode van 1938 t/m 1981 een duidelijk beeld geeft omtrent het reilen en zeilen in Brunssum
Verantwoording inventarisatie
Wenken voor de onderzoeker
Woord van dank
Overzichten van Burgermeesters, secretarissen, college- en raadsleden
Inventaris

Kenmerken

Datering:
1938-1981
Auteur:
Brunssum januari 2006, aanvulling 2009, aanvulling 2018 (Doxis)
Titel:
Gemeente Brunssum, 1938-1981
Inhoud:
Archiefinventaris van de Gemeente Brunssum over het tijdvak 1938 t/m 1981

Samengesteld en bewerkt door:
- Medewerkers van de archiefafdeling van de voormalige ZOL-Bedrijven onder leiding van dhr. J. van der Meij, hoofd van de afdeling;
- Medewerkers van Van Bilzen Consultansy ( VBC ) te Buggenum en
- Medewerkers van de afdeling Interne Zaken van de gemeente Brunssum

Aanvulling 2018 is bewerkt door Doxis
Beschrijving:
Archiefinventaris van de Gemeente Brunssum over het tijdvak 1938 t/m 1981

Samengesteld en bewerkt door:
- Medewerkers van de archiefafdeling van de voormalige ZOL-Bedrijven onder leiding van dhr. J. van der Meij, hoofd van de afdeling;
- Medewerkers van Van Bilzen Consultansy ( VBC ) te Buggenum en
- Medewerkers van de afdeling Interne Zaken van de gemeente Brunssum

Aanvulling 2018 is bewerkt door Doxis
Openbaarheid:
enkele dossiers uitgezonderd
Omvang:
ca. 94 meter
Toegang:
inventaris
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Rijckheyt, Centrum voor Regionale Geschiedenis, Heerlen. Toegang T302 Gemeente Brunssum, 1938-1981
VERKORT:
NL-HrlRi T302