Onze archieven en collecties
« Terug naar Rijckheyt
T006 Gemeente Hulsberg, 1954 - 1981
T006
Gemeente Hulsberg, 1954 - 1981
Inleiding
Handleiding voor gebruikers (1.9.)
T006 Gemeente Hulsberg, 1954 - 1981
1. Inleiding
Handleiding voor gebruikers (1.9.)
laatste wijziging 24-10-2023
In de voor u liggende inventaris is voor het secretariearchief van de gemeente Hulsberg 1954-1981 de zaaksgewijze ordening gehanteerd conform het registratuurstelsel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het archief is ook gevormd volgens dit stelsel. De basisgedachte van dit stelsel was dat de ordening van de stukken zodanig diende te zijn, dat de stukken die op een zaak betrekking hadden, ook in het archief bijeen gehouden werden. Er was niet altijd sprake van een zaak, ook losse stukken kwamen voor. Dergelijke stukken werden bij elkaar gevoegd naar het onderwerp, het object of de persoon waarop ze betrekking hadden. Het geheel van de op bovengenoemde wijze in mappen bij elkaar gehouden stukken werd vervolgens geplaatst in een door het registratuurplan aangegeven systematische volgorde. De volgorde van onderwerpen in het plan was vastgelegd in een stelsel van decimale codegetallen. De code-VNG maakt streng onderscheid tussen onderwerpen betreffende het organisme (decimale code -2.07) en het personeel (decimale code -2.08) en die betreffende de taken waarvoor het orgaan zich gesteld ziet (decimale code -1.71 tot en met -1.88)
De ordening volgens het registratuurstelsel is aangepast in die zin, dat er een scheiding is aangebracht tussen de stukken van algemene aard en de stukken betreffende bijzondere onderwerpen. Het registratuurstelsel kent die scheiding niet. De term ¿stukken van algemene aard¿ heeft betrekking op die stukken die niet aan een specifiek onderwerp zijn toe te delen. Hierbij moet men denken aan de notulen van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en wethouders. In de inventaris zijn deze stukken vooraan geplaatst. Daarna volgen de 'stukken betreffende bijzondere onderwerpen'. Deze zijn onderverdeeld in drie hoofdstukken:
- organisatie van het bestuur, waaronder zaken behoren als instelling en ontwikkeling van het organisme, eigendommen, financiën en hulpmiddelen voor de uitvoering van de taak.
- personeel
- uitvoering van de taak, onderverdeeld naar zaken als bijvoorbeeld belastingheffing, openbare orde, maatschappelijke zorg en onderwijs
- organisatie van het bestuur, waaronder zaken behoren als instelling en ontwikkeling van het organisme, eigendommen, financiën en hulpmiddelen voor de uitvoering van de taak.
- personeel
- uitvoering van de taak, onderverdeeld naar zaken als bijvoorbeeld belastingheffing, openbare orde, maatschappelijke zorg en onderwijs
laatste wijziging 26-11-2023
3.880 beschreven archiefstukken
37 gedigitaliseerd
totaal 117 bestanden
Inventaris
laatste wijziging 26-11-2023
3.880 beschreven archiefstukken
37 gedigitaliseerd
totaal 117 bestanden
Kenmerken
Datering:
1954 - 1981
Titel:
Gemeente Hulsberg, 1954 - 1981
Openbaarheid:
openbaar met enkele uitzonderingen
Omvang:
ca 46 mtr.
Toegang:
inventaris
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Rijckheyt, Centrum voor Regionale Geschiedenis, Heerlen. Toegang T006 Gemeente Hulsberg, 1954 - 1981
VERKORT:
NL-HrlRi T006
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Rijckheyt, Centrum voor Regionale Geschiedenis, Heerlen. Toegang T006 Gemeente Hulsberg, 1954 - 1981
VERKORT:
NL-HrlRi T006
Categorie:
laatste wijziging 26-11-2023
3.880 beschreven archiefstukken
37 gedigitaliseerd
totaal 117 bestanden