Onze archieven en collecties

« Terug naar Rijckheyt
Uw zoekacties: Gemeente Schimmert
xT005 Gemeente Schimmert
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

T005 Gemeente Schimmert
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
Omschrijving van de Gemeente (1.1.)
Geschiedenis van de Gemeenteraad en het college (1.2.)
Geschiedenis van de Gemeente (1.3.)
Geschiedenis van het archief (1.4.)
Verantwoording van de Inventarisatie (1.5.)
Materiële verzorging (1.6.)
Selectie voor vernietiging (1.7.)
Openbaarheid (1.8.)
Handleiding voor gebruikers (1.9.)
T005 Gemeente Schimmert
1. Inleiding
Handleiding voor gebruikers (1.9.)
In de voor u liggende inventaris is voor het secretariearchief van de gemeente Schimmert 1936-1981 de zaaksgewijze ordening gehanteerd conform het registratuurstelsel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het archief is ook gevormd volgens dit stelsel. De basisgedachte van dit stelsel was dat de ordening van de stukken zodanig diende te zijn, dat de stukken die op een zaak betrekking hadden, ook in het archief bijeen gehouden werden. Er was niet altijd sprake van een zaak, ook losse stukken kwamen voor. Dergelijke stukken werden bij elkaar gevoegd naar het onderwerp, het object of de persoon waarop ze betrekking hadden. Het geheel van de op bovengenoemde wijze in mappen bij elkaar gehouden stukken werd vervolgens geplaatst in een door het registratuurplan aangegeven systematische volgorde. De volgorde van onderwerpen in het plan was vastgelegd in een stelsel van decimale codegetallen. De code-VNG maakt streng onderscheid tussen onderwerpen betreffende het organisme (decimale code -2.07) en het personeel (decimale code -2.08) en die betreffende de taken waarvoor het orgaan zich gesteld ziet (decimale code -1.71 tot en met -1.88)
De ordening volgens het registratuurstelsel is aangepast in die zin, dat er een scheiding is aangebracht tussen de stukken van algemene aard en de stukken betreffende bijzondere onderwerpen. Het registratuurstelsel kent die scheiding niet. De term 'stukken van algemene aard' heeft betrekking op die stukken die niet aan een specifiek onderwerp zijn toe te delen. Hierbij moet men denken aan de notulen van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en wethouders. In de inventaris zijn deze stukken vooraan geplaatst. Daarna volgen de 'stukken betreffende bijzondere onderwerpen'. Deze zijn onderverdeeld in drie hoofdstukken:
- organisatie van het bestuur, waaronder zaken behoren als instelling en ontwikkeling van het organisme, eigendommen, financiën en hulpmiddelen voor de uitvoering van de taak.
- personeel
- uitvoering van de taak, onderverdeeld naar zaken als bijvoorbeeld belastingheffing, openbare orde, maatschappelijke zorg en onderwijs
Inventaris
Personeel (2.02.)
Openbare orde (2.04.)
Openbare zedelijkheid (2.05.)
Openbare gezondheid (2.06.)
Openbare veiligheid (2.07.)
Waterstaat (2.08.)
Verkeer en vervoer (2.09.)
Arbeid (2.11.)
Maatschappelijke zorg (2.12.)
Landsverdediging (2.14.)
Bijlage Bouwvergunningen
Kenmerken
Datering:
1936 - 1981
Titel:
Gemeente Schimmert, 1936 - 1981
Inhoud:
Archief van de gemeente Schimmert
Beschrijving:
Archief van de gemeente Schimmert
Openbaarheid:
op enkele uitzonderingen na
Omvang:
ca. 32,5 meter
Toegang:
inventaris
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Rijckheyt, Centrum voor Regionale Geschiedenis, Heerlen. Toegang T005 Gemeente Schimmert
VERKORT:
NL-HrlRi T005
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS