Onze archieven en collecties

« Terug naar Rijckheyt
Uw zoekacties: RK Parochie St. Pancratius te Heerlen, 1522 - 1965

025 RK Parochie St. Pancratius te Heerlen, 1522 - 1965

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de parochie en het dekenaat tot 1965 (1.1.)
Geschiedenis van de archieven (1.2.)
025 RK Parochie St. Pancratius te Heerlen, 1522 - 1965
1. Inleiding
Geschiedenis van de archieven (1.2.)
De archieven van de parochie en het dekenaat zijn fragmentarisch van opbouw. In series archiefstukken zoals de begrotingen en rekeningen zijn hiaten. Er is dus veel verdwenen. Zo is bekend dat in het begin van deze eeuw in de pastorie te Schin op Geul *  en op de hof Terwinselen te Kerkrade archiefstukken van de St. Pancratiusparochie zijn gevonden. Deze archiefstukken bevinden zich weer op de plaats van bestemming. Maar andersom was het ook dat vele archiefstukken zich in het archief bevonden, die elders thuishoorden. Daaronder bevonden zich een aantal stukken betreffende wereldlijke zaken van het bovengenoemde Schin op Geul en omgeving *  . Vermoedelijk heeft een priester, die in beide plaatsen een funktie had, ze laten slingeren. Zij zijn overgedragen aan het Rijksarchief in Limburg te Maastricht of aan andere archieven ter plaatsing in het bestemmingsarchief
In 1954 zijn door het Rijksarchief in Limburg de doop-, huwelijks- en overlijdensregisters 1588-1798 in bewaring gegeven aan de Archiefdienst van de gemeente Heerlen. Bij de invoering van de burgerlijke stand moesten de kerken in 1811 hun doop-, huwelijks- en overlijdensregisters inleveren bij de gemeenten, waar ze werden gebruikt door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze registers werden krachtens de Archiefwet rijkseigendom en overgebracht naar de rijksarchiefbewaarplaatsen * 
Er zijn geen inventarissen van vóór 1966. In dat jaar werd een gedeelte van het archief door het kerkbestuur in bewaring gegeven tot wederopzegging aan het gemeentearchief te Heerlen. In datzelfde jaar werd door N. Eussen, een medewerker van het gemeentearchief, een inventaris samengesteld en in 1969 is de overeenkomst getekend. Daarna werden weer gedeeltes overgedragen en in 1977 werd een nieuwe overeenkomst van inbewaringgeving tot wederopzegging getekend. Alle tot dan toe overgebrachte archivalia zijn in 1976 geïnventariseerd door de gemeentearchivaris J. Jamar, waarbij hij aansloot aan de inventaris van 1966
Eind 1977 werd weer een gedeelte overgedragen, waarvan J. Jamar een aparte plaatsingslijst heeft gemaakt. Voor dit laatste gedeelte is in 1979 een overeenkomst getekend, waarin de volgende bepalingen zijn opgenomen. Deze overeenkomst geldt voor een periode van 10 jaar, die stilzwijgend wordt verlengd, wanneer drie maanden voor afloop van de termijn geen van beide partijen de overeenkomst ongedaan wil maken. En archiefstukken vanaf 1940 zijn niet openbaar dan na verkregen toestemming van het kerkbestuur
De jongste stukken van het archief dateren van rond 1965, het jaar waarin P. Jochems tot pastoor- deken werd benoemd. Hij heeft de overeenkomsten mede ondertekend en hij heeft zijn benoemingsakte geschonken aan de Archiefdienst van de gemeente Heerlen *  . Zo heeft deken P. Nicolaye een aantal onderscheidingsakten geschonken *  en heeft de H. Vincentiusvereniging in 1960 een gedeelte van haar archief overgebracht *  . Van het archiefstuk van de weldadigheidsvereniging St. Elisabeth *  en het archief van de kommissie schoolvoeding van de H. Vincentiusvereniging *  is de herkomst onbekend. Dit archief is in 1974 in een afzonderlijke inventaris beschreven. De overige archivalia, die in de inventaris zijn ingedeeld bij de afdeling "Gedeponeerde Archieven", bevonden zich bij het archief van de parochie behalve het hierna vermelde register van D. Penners
Zoals boven vermeld waren de archieven van de parochie en het dekenaat beschreven in een inventaris en een plaatsingslijst. In de inventaris waren stukken van de 17e, 18e en 19e eeuw vermeld en in de plaatsingslijst stukken van de 19e en 20e eeuw. Stukken betreffende dezelfde onderwerpen waren in beide werkstukken vermeld. Hieruit kan men konkluderen dat de keuze bij de verschillende overdrachten tamelijk willekeurig is geweest en dat er voorheen geen sprake was van een geordend archief
In 1984 is nog een klein aantal stukken door het Rijksarchief in Limburg in eigendom overgedragen, waartoe een register van de pastoor D. Penners behoorde *  . De historicus J. Habets heeft dit register in de 19e eeuw gekocht om eruit te publiceren *  . In 1985 zijn door het Rijksarchief in Limburg doop-, huwelijks- en overlijdensregisters van 1806, 1807, 1821 en 1822 in bewaring gegeven. Zij zijn met de hiervoor vermelde doops-, huwelijks- en overlijdensregisters, die in 1954 in bewaring zijn gegeven, in een afzonderlijke inventaris beschreven
De uit de 17e t/m 19e eeuw daterende boeken van de parochie zijn opgenomen onder de rubriek documentatie. Specifiek zijn de boeken uit de nalatenschap van Henricus Spierts, kapelaan te Madrid, de bibliotheek "Pastoratus Herlensis", opgenomen in een afzonderlijke rubriek 2.5.2
Verantwoording van de inventarisatie (1.3.)
Inlichtingen voor de raadpleging van de archieven (1.4.)
Literatuurlijst (1.5.)
Lijst van pastoors, 1230-1965 (1.6.)
Concordans (1.7.)

Kenmerken

Datering:
1522 - 1965
Auteur:
G.Luykx (revisie)
Titel:
RK Parochie St. Pancratius te Heerlen, 1522 - 1965
Openbaarheid:
50 jaar met uitzonderingen met een langere openbaarheidsbeperking
Omvang:
9,1 mtr.
Toegang:
Inventaris
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Rijckheyt, Centrum voor Regionale Geschiedenis, Heerlen. Toegang 025 RK Parochie St. Pancratius te Heerlen, 1522 - 1965
VERKORT:
NL-HrlRi 025