Onze archieven en collecties

« Terug naar Rijckheyt
Uw zoekacties: H.H. Petrus en Paulus, RK parochie van Schaesberg, 1699 - 2000

020 H.H. Petrus en Paulus, RK parochie van Schaesberg, 1699 - 2000

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Algemeen (1.1)
Geschiedenis van de parochie en het dekenaat (1.2)
Geschiedenis van de archieven (1.3)
Verantwoording van de inventarisatie (1.4)
Inlichtingen voor de raadpleging van de archieven (1.5)
020 H.H. Petrus en Paulus, RK parochie van Schaesberg, 1699 - 2000
1 Inleiding
Inlichtingen voor de raadpleging van de archieven (1.5)
- De archieven zijn eigendom van de parochie en werden in 1983 voor een periode van 10 jaar in bruikleen gegeven bij de Archiefdienst van de Gemeente Heerlen. De parochie stelde bij deze overeenkomst de voorwaarde, dat stukken die jonger zijn dan 50 jaar slechts ter inzage mogen worden gegeven na machtiging door haar.
- De archieven van na 1950 berusten nog bij de parochie.
- De tussen haakjes geplaatste nummers verwijzen naar de op te vragen inventarisnummers.
- Stukken betreffende individuele stichter, hypotheeknemers, contractpartners bij het beheer van de landerijen en de leners van geld aan de parochie werden alfabetisch geordend. Daar deze stukken echter een absolute minderheid van alle gevallen behelzen, moet ik de gebruiker aanraden de respectievelijke register door te nemen.
- De stichtingsakte van de parochie behelst ook verschillende verplichtingen betreffende de zielzorg en betreffende het beheer van de goederen van kerk en beneficianten.
- Bij de afronding van de inventarisatie bleek, dat in de Inventaris van de archieven van de Gemeente Schaesberg - door W. van Mulken - ook gedeelten van de parochiearchieven opgenomen waren.
Nadere verklaring gebezigde (religieuze) terminologie (1.5.1)
Bijlagen (1.6)
Bronnen en literatuur (1.7)

Kenmerken

Datering:
1699 - 2000
Auteur:
1986, J.J.R. Coeymans; 2014, J. Siemers (aanvulling)
Titel:
H.H. Petrus en Paulus, RK parochie van Schaesberg, 1699 - 2000
Openbaarheid:
50 jaar met uitzonderingen met een langere openbaarheidsbeperking
Omvang:
10,75 meter
Toegang:
Inventaris
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Rijckheyt, Centrum voor Regionale Geschiedenis, Heerlen. Toegang 020 H.H. Petrus en Paulus, RK parochie van Schaesberg, 1699 - 2000
VERKORT:
NL-HrlRi 020