Onze archieven en collecties

« Terug naar Rijckheyt
Uw zoekacties: Collectie bidprentjes, T, ca. 1800-heden

T408 Gemeente Wittem, 1931-1981

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Omschrijving van de gemeente (1.1.)
Geschiedenis van de gemeenteraad (1.2.)
Geschiedenis van de gemeente (1.3.)
Geschiedenis van de gemeentelijke instellingen (1.4.)
T408 Gemeente Wittem, 1931-1981
Inleiding
Geschiedenis van de gemeentelijke instellingen (1.4.)
Het ambtenarenapparaat van de gemeente Wittem is altijd klein in omvang geweest. In 1946 waren de volgende ambtenaren werkzaam op het gemeentehuis: H. Botterweck, F. Hermans, M. Schijns, B. von Schwartzenberg, J. Bindels (gemeente-ontvanger), E. Bessems (gemeentesecretaris), P. Ploemen (gemeentebode) en E. van de Voort (gemeenteopzichter). In 1967 telde de secretarie 8 ambtenaren. Tot 1971 kende de secretarie geen verdeling in afdelingen. In dat jaar ontwierp het Centraal Adviesbureau voor Organisatie, Documentatie, Registratuur en Personeelsbeheer van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten de volgende werkverdeling: afdeling I: Financiën, afdeling II: Interne Zaken, afdeling III: Algemene Zaken, afdeling IV: Bevolking en Burgerlijke Stand en een Technische Dienst. Inventarisnummer 1234. In 1981 was de omvang van de personeelsformatie: 20 medewerkers binnendienst en 30 medewerkers buitendienst. Inventarisnummer 1237
Het gemeentehuis was aanvankelijk gevestigd aan de Hilleshagerweg 1-3 te Mechelen. Vanwege het gebrek aan ruimte in dit pand zocht de gemeente naar andere huisvesting. In 1953 kocht zij de voormalig pastorie aan de Pastoor Ruttenstraat 38 te Mechelen waar na een verbouwing de secretarie in werd ondergebracht. Het nieuwe gemeentehuis werd in 1954 geopend. Inventarisnummers 1219-1226
Geschiedenis van het archief (1.5.)
Verantwoording van de inventarisatie (1.6.)
Materiële verzorging (1.7.)
Selectie voor vernietiging (1.8.)
Openbaarheid (1.9.)
Handleiding voor gebruikers (1.10.)

Kenmerken

Datering:
1931-1981
Titel:
Gemeente Wittem, 1931-1981
Inhoud:
Inventaris van de archieven van de gemeente Wittem
Beschrijving:
Inventaris van de archieven van de gemeente Wittem
Omvang:
ca. 65 mtr.
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Rijckheyt, Centrum voor Regionale Geschiedenis, Heerlen. Toegang T408 Gemeente Wittem, 1931-1981
VERKORT:
NL-HrlRi T408